Omg! :O

OMG! Fick just reda på att vi ska ha prov i Svenska på Onsdag, av Evelyn! :O
Asså seriöst, jag har inte ens fått dom dära 3 j*vla papprena som allt som vi ska kunna på Onsdag, jag har typ panik just nu! :O
Och jag suger på Svenska, asså jag kan ju liksom språket och jag kan läsa & skriva och sånt, men allt annat, puuh, jag kommer få IG, omg!

Allt det här ska vi kunna + lite till:


Substantiv är namn ord för människor, djur, växter och saker. Man kan sätta EN, ETT, eller FLERA framför ett substantiv.

I varje mening finns två substantvi, ringa in dom

- Två abborar nosade på masken.

- Reparatören hade glömt tången.

- Vi har två åror till vår båt.

- Igor studsade sin nya boll.

- På kroken hängde tre flytvästar

Substantiv kan man sätta i SINGULAR och PLURAL. Substantivet -

står i singular änr det är EN sak, är det flera så står det i PLURAL.

De flesta substantiv står i antingen '' OBESTÄMDFORM '' eller i '' BESTÄMD FORM. ''

Obestämd form:

EN HUND skällde i natt. ( Kan vara vilken hund som helst.)

FLERA HUNDAR var ute på gatan ( kan v ara vilka hundar som helst. )

Bestämd form:

Den där hunden skällde i natt ( bestämd hund - den där. )

De där hundarna var ute på gatan ( vissa bestämdea hundar - de där.. )Verb är ord som talar om vad någon gör eller vad som händer; läser, skriver, springer, går regnar, snöar.

I varje mening finns ett verb:

- Karl Oskar famlade sig i köket.

- Faster Lovisa nös i bastun.

- På påsklovet äte man ägg.

- Hunden sov lugnt i sin korg.

Verbets grundform kallas för INFINITIV.

Framför ett verb stå i infinitiv kan du sätta ordet att.

Öva på ett papper genom att sätta -

följande verb i infinitiv;

Målade, sprang, hunnit, shoppat, pluggade.

Verben kan böjas i olika TIDSFORMER, tempus:

PRENSES kallas den tidsform du använder för att tala om något händer NU eller brukar HÄNDA. Flyger, ritar.

Preteritum: Talar om vad som hände, t.ex. igår. Flög, ritade.

Perfekt: Anger att något hänt. Har flugit, ritat.

Pluskvamperfekt: Anger att något ska hända. Hade flugit, -

hade ritat.

Futurum: Anger att något ska hända. Ska flyga, ska rita.

Adjektiv är ord som beskiver hur någon eller något är. Liten, dyr, elegant, snabb, gammal.

Adjektiv kan kompareras, det betyder jämmföra.

Snabb, snabbare, snabbast.


Asså shit, jag fattar ingenting om sånt hära, omg, har f*n panik! :O


Komentera här sötnos♥
Postat av: Theresé

Ta't lungt det där är lätt som en plätt & + du får inga betyg så, daha! ;) <3

2010-04-18 @ 02:53:19
URL: http://thereseadelman.blogg.se/
Postat av: felle

jennifer, andas djupt! haha, jag kommer också få IG fast jag har övat och det e värre!!!

2010-04-18 @ 08:56:37
URL: http://falicialindberg.blogg.se/
Postat av: alexandra - VADFANSKAJAGHETA.SE

sv: åh tack sötnos :) <33

2010-04-18 @ 12:09:25
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Mikaela

Som Therese sa ta't lungt för det kommer säkert gå jätte bra. Och jag lovar att jag ska bli bättre på att blogga.



Lot's of Love//mikis

2010-04-18 @ 18:10:04
URL: http://mikaelabengtssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn sötnos ♥:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag kan se)

Din blogg, om du har ♥:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0